Automaattipelit netissä – mitä missä ja milloin

Suomalaiset pelaavat paljon netissä, ja mobiilisti. Yleensäkin Pohjoismaissa pelataan Keski-Eurooppaa enemmän nettipelejä – varsinkin kun kyse on rahapeleistä ja automaateista. Syynä voi perinteet, sillä Euroopassa rahapelit ovat perinteisesti käyty pelaamassa erikseen omissa paikoissaan, kun taas esimerkiksi Suomessa pelit ovat olleet vuosikymmeniä kaikkien nähtävillä avoimesti.

Tekninen kehitys on tuonut kaikille aikuisille taskuun mobiilipalvelut ja mukaan älypuhelimen, jonka kautta ollaan käytännössä 100% hereilläoloajasta online – suoratoistokanavat, sosiaalinen media, pankkipalvelut, oman kehon seuranta ja pelaaminen ovat siirtyneet jopa hieman vaihvihkaa mobiiliin – katso vaikka oman puhelimesi sovelluslista.

Pelaaminen siirtyi nettiin ja nyt mobiiliin

Pelaaminen on kaikissa muodoissaan ollut kasvussa viimeiset 30 vuotta – kiitos kotitietokoneiden ja konsolipelien, mutta yleisesti myös aikuisten vapaa-ajan lisääntymisen ja taloudellisten mahdollisuuksien kohoamisen. Nykyään on entistä hyväksytympää pelailla vapaa-ajalla, ja pelejä on paljon tarjolla – siis muitakin kuin nettikasinoiden automaattipelejä – monista perinteisistä lautapeleistäkin on tehty digi-ja mobiiliversioita. Myös monet tietokonepelit ja konsolipelit ovat saaneet jo rinnalleen täysin mobiilistipelattavat versiot.

Vuoden 2020 Pelaajabarometrin(siirryt toiseen palveluun) mukaan poikkeusolot ovat lisänneet pelaamista nimenomaan kolmi- ja nelikymppisten joukossa. Korona-aikana myös mobiilipelaaminen on lisääntynyt. Monelle pelaajalle mobiili on ollut PC:n ja konsolin jälkeen haaste, jossa halutaan kehittyä. Korona-aikana joidenkin suosittuimpien videopelien pelaaminen on kääntynyt laskuun. Fortniten ja Pokémonin pelaaminen on vähentynyt, kun taas räiskintäpelien, kuten Counter-Striken ja Call of Dutyn suosio on pysynyt ennallaan.

Pelaajabarometri paljastaa, että oppimispelejä ovat ryhtyneet pelaamaan etenkin nelikymppiset. On todennäköistä, että kyseinen ikäryhmä on auttanut kotona lapsia läksyjen tekemisessä, ja että lasten kanssa on pelattu oppimispelejä yhdessä

5G kehitys ja pelaaminen

Pelit siirtyvät yhä enemmän verkkoon ja verkon yli pelattaviksi. Kuukausimaksullinen pelaaminen tulee yleistymään sen sijaan, että pelit ostettaisiin ladattaviksi päätelaitteille kuten nykyisin. Kuukausipalvelussa ei tarvitse ostaa yksittäisiä pelejä tai ladata lukuisia eri sovelluksia kännykälle. Peleissä ei myöskään ole pelien sisäisiä ostoja. Kaikki toimii yhden sovelluksen kautta pilvipalvelussa, yhdellä kuukausimaksulla.

1. Pelaaminen ei vie kännykästä enää muistitilaa

Kun mobiilipelejä ei enää tarvitse ladata laitteelle, ne eivät vie kännykästä muistitilaa. Muistia säästyy esimerkiksi omille kuville ja videoille. Kännykän suorituskyvyllä ei ole enää samalla tavalla merkitystä kuin aiemmin. Keskitason puhelinkin käy pelaamiseen kunhan siinä on nopea 5G-yhteys, laadukas näyttö ja hyvät äänet.

2. Pelaaminen ei ole sidottu paikkaan

Peliturnauksia voidaan järjestää etänä ja helpommin eri paikoissa, kun kiinteitä yhteyksiä ei enää tarvita. 5G-verkon yli voidaan rakentaa e-urheiluun sopiva kilpatason nopea yhteys. Tämä mahdollistaa kilpapelaamisen paikoissa, joissa se ei nyt ole mahdollista. Esimerkiksi kauppakeskuksissa yleisön keskellä.

3. Viive eli latenssi kutistuu olemattomaksi

5G-yhteydellä pelaaminen onnistuu pilvessä ongelmitta.Tiedonsiirtonopeus kasvaa huikeasti samalla, kun latenssi – eli se kuinka kauan puhelin keskustelee palvelimen kanssa – lyhenee merkittävästi.

Jos 4G:ssä viive liikkuu 50–100 millisekunnin välillä, 5G:ssä on päästy jo 10–20 millisekunttien viiveeseen. Tämä koettiin esimerkiksi Helsingin Narinkkatorilla kesällä 2019 OnePlus Pro 5G -puhelimen lanseeraustilaisuudessa, jossaa pelattiin Elisan 5G-verkossa. Teoriassa viive voi kutistua 1–2 millisekuntiin, tai jopa nollaan. Mitä pienempi viive on, sitä parempi pelikokemus.

4. Virtuaalitodellisuus tulee mobiilipelaamiseen

Nopea ja paljon dataa siirtävä 5G mahdollistaa AR:n (lisätty todellisuus) ja VR:n (virtuaalitodellisuus) käytön mobiilipelaamisessa. Tämä yhdistettynä 4K-tasoiseen teräväpiirtovideoon tekee pelaamiskokemuksesta huippulaatuista. Pelimaailman demoja ei vielä ole nähty, mutta korkeatasoisen livekuvan striimaus VR-kameroilla VR-katselulaitteeseen onnistuu jo hyvin.

5. Pelaamisen tietoturva lisääntyy

Kun kaikki pelit ovat yhdessä luotettavassa pilvipalvelussa, ei tarvitse ladata monia eri pelisovelluksia, joiden tietoturvasta ei ole takuuta. Mobiilipelit keräävät perinteisesti käyttäjistä paljon tietoa. Kun pelejä pelataan pilvipalvelussa, yksittäiset pelit eivät saa tietoonsa henkilökohtaisia puhelimessa olevia tietoja. Pilvipelaamisessa tarvittavat tiedot tallennetaan yhteen palveluun tietoturvallisesti.

Listan lähde: https://elisa.fi/ideat/5g-vauhdittaa-mobiilipelaamista/

Vastaa